Bestuur en toezicht

Huize Het Oosten is een stichting: de Stichting Huize Het Oosten.

Raad van Bestuur

De heer W.P. Rijksen, directeur-bestuurder

Huize Het Oosten werkt met een Raad van Commissarissenmodel bestaande uit vijf leden, van wie – conform de statuten – de meerderheid vrijmetselaar is. De directeur-bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Commissarissen.

Raad van Commissarissen

De heer J.P. Gebben (voorzitter)
De heer A.A.H. Wisgerhof
Mevrouw H.R.J.M. Verhulst
De heer B. Molenaar
Mevrouw R.J. Engeman

Managementteam

De heer W.P. Rijksen
De heer J. Berkhout
De heer O. Fennis
De heer E. Muurling
Mevrouw A. van Vugt
Mevrouw L.M.A. van Veen
Mevrouw T. Northausen

Beloningsbeleid

Huize Het Oosten hanteert de CAO Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT). De beloning van de directeur-bestuurder is gebaseerd op de Beloningscode voor bestuurders in de Zorg. De Wet Normering Topinkomens is van toepassing. Verantwoording van de beloning van de directeur-bestuurder en de Raad van Commissarissen vindt plaats in de  jaarverantwoording.

Huiskringbestuur

Bewonersvereniging De Huiskring stelt zich ten doel het wonen in Huize Het Oosten zo veel mogelijk te veraangenamen, de onderlinge contacten te stimuleren en de algemene belangen van de bewoners te bevorderen. De Huiskring zet zich in voor het welbevinden en welzijn van de bewoners.

Ondernemingsraad

In Huize Het Oosten is een Ondernemingsraad actief, die alle medewerkers vertegenwoordigt en hun belangen als  medezeggenschapsorgaan behartigt in het overleg met de directeur-bestuurder. De Ondernemingsraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. De taken en verantwoordelijkheden van de Ondernemingsraad zijn vastgelegd in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) en in een daarop gebaseerd Reglement.

Cliëntenraad

De werkwijze en verantwoordelijkheid van de cliëntenraad is geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). De cliëntenraad behartigt de algemene belangen van alle  bewoners die in Huize Het Oosten zorg ontvangen. De Cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

Zij vertegenwoordigt de bewoners en familie van de bewoners in het overleg met de bestuurder. In dat overleg staat primair de (kwaliteit van) zorg op de agenda, maar ook komen diverse andere onderwerpen aan bod. Denk bijvoorbeeld aan dagbesteding, huisvesting, veiligheid en maaltijdvoorziening.